بارنامه چیست
تعداد بازدید: 232
زبان : فارسی

بارنامه چست و چه انواعی دارد؟

تاریخ درج خبر : 1402/10/14

بارنامه‌ها (BL یا BOL) اسناد و برگه‌هایی هستند که توسط شرکت‌ حمل و نقل مواد پتروشیمی صادر می‌شوند و اطلاعاتی را مانند مشخصات محصول، فرستنده بار، گیرنده بار، نوع و مقدار بار، زمان رسیدن کالا، بیمه و مقصد نهایی کالا را مشخص می‌کند

 

بارنامه‌ها (BL یا BOL) اسناد و برگه‌هایی هستند که توسط شرکت‌ حمل و نقل مواد پتروشیمی صادر می‌شوند و اطلاعاتی را مانند مشخصات محصول، فرستنده بار، گیرنده بار، نوع و مقدار بار، زمان رسیدن کالا، بیمه و مقصد نهایی کالا را مشخص می‌کند. این بارنامه‌ها برای حمل و نقل‌های زمینی، دریایی و هوایی صادر می‌شود.

برنامه توسط راننده‌ها امضا می‌شوند تا متعهد شوند که بار تحویل گرفته را در زمان و مکان قرارداد شده به درستی تحویل خواهند داد. این بارنامه ها کاملا قانونی می‌باشند و مضمون و محتوای آن‌ها اعتبار جهانی دارند. در نظر داشته باشید که تمام اطلاعات بار باید در بارنامه ثبت شده باشد وگرنه از لحاظ قانونی رسمیت نخواهد داشت.

چرا بارنامه اهمیت دارد؟

همانطور که دانستید برنامه چیست، بارنامه قراردادی رسمی بین شرکت‌های حمل و نقل و فرستنده می‌باشد، از این رو بارنامه باعث می‌شود تا هرگونه ادعای دیگری که در مغایرت با بارنامه است مورد بررسی قرار نگیرد و تنها بارنامه دارای ارزش و اعتبار قانونی باشد. همچنین بارنامه‌ها نشان می‌دهند که بار را به متصدی حمل بار تحویل داده‌اند. برای صدور بارنامه فرآورده های نفتی می‌توانید از شرکت سرعت سیر جنوب به راحتی اقدام کنید و کار را به ما بسپارید.

بارنامه‌ها حتی قابل خرید و فروش هستند. تا زمانی که بارنامه به طرف گیرنده منتقل نشده است، مالکیت منتقل نشده است. فرستنده ممکن است یک کپی از بارنامه را به عنوان اثبات حمل به طرف گیرنده ارسال کند، اما هر کسی که بارنامه اصلی را در اختیار دارد مالکیت محموله را حفظ می کند. بارنامه معمولا تنها پس از پرداخت کامل به طرف دریافت کننده داده می‌شود.

بارنامه از اهمیت زیادی برخوردار است و کمک می‌کند تا اطمینان حاصل شود که تعداد و انواع اقلام ارسال شده، همان اقلامی هستند که به مقصد نهایی خود می‌رسند. بارنامه ها می‌توانند زمان رسیدن کالا را انتخاب کنند و همچنین اگر آسیبی به بار در حین حمل و نقل رخ داده بود آن را شناسایی کرده و دعوی آن را پیگیری کند.

انواع بارنامه

بارنامه‌ها انواع مختلفی دارند که هرکدام از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشند. حال که می‌دانید بارنامه چیست به انواع آن‌ می‌پردازیم و شما را بیشتر با هر یک از انواع بارنامه آشنا خواهیم کرد.

بارنامه هوایی

بارنامه هوایی یا Air Waybill یا  Freight Noteیا Air Consignment Note رسیدی است که از طرف شرکت‌های هوایی مربوطه جهت تخلیه و بارگیری کالا ارائه می‌شود. مشخصاتی مانند آدرس فروشنده، مشخصات کامل گیرنده، کد فرودگاه مبدا و مقصد، کد هشت رقمی بارنامه، اسم شرکت حمل و نقل، تاریخ پرواز، شماره پرواز و شیوه پرداخت و هزینه باربری در بارنامه هوایی قید می‌شود. بارنامه‌های هوایی معمولا در 12 نسخه نوشته می‌شوند که تنها 3 نسخه آن کاربرد دارد.

بارنامه دریایی

بارنامه دریایی سندی است که صاحب کشتی یا شرکت کشتیرانی بعد از اینکه محموله‌ها در کشتی بار گرفته شد، امضاء و صاحب کالا یا فرستنده کالا تحویل داده می‌شود. این سند نشان دهنده آن است که کالا در کشتی مشخصی به مقصد معینی بارگیری شده است. در این سند کلیه اطلاعات شامل: بندر بارگیری و تخلیه، مشخصات بار، وزن و اندازه بار، اطلاعات پرداخت و هزینه حمل و نقل ذکر شده است.

انواع بارنامه

بارنامه زمینی

بارنامه زمینی همانند سایر بارنامه‌ها یک بارنامه است که مشخصات بار در آن ذکر می‌شود، این بارنامه جهت حمل و نقل محموله ها از راه زمینی استفاده می‌شود. بارنامه زمینی مانند یک سند قانونی عمل می‌کند و معمولاً به عنوان مدرکی برای نشان دادن به مقامات دولتی و نیز برای دریافت اطلاعات درباره حمل و نقل بار استفاده می‌شود 

بارنامه راه‌آهن

بارنامه راه آهن سندی است که در شرکت‌های راه آهن در ایستگاه‌های بارگیری ، صادر می‌شود و شرکت راه آهن طی این سند اعلام می‌کند که کالای مندرج در بارنامه را تحویل گرفته و باید آن‌را در مقصد صحیح و سالم تحویل بدهد. بارنامه راه آهن سندی غیر قابل معامله و انتقال است و بنابراین با پشت نویسی نمی‌توان آن را به دیگری انتقال داد .

بارنامه سراسری

هر زمان که ما برای حمل و نقل یک کالا از دو وسیله نقلیه کمک بگیریم نیاز به بارنامه سراسری داریم؛ برای مثال استفاده از قطار و کشتی یا کامیون و کشتی. بنابراین هر زمان که نیاز باشد از دو وسیله نقلیه برای حمل یک کالا استفاده کنیم از بارنامه سراسری کمک می‌گیریم.

بارنامه حمل مرکبات فیاتا

بارنامه حمل مرکبات نیز مانند بارنامه سراسری از چند روش برای حمل و نقل استفاده می‌کند اما تفاوت هایی در آن‌ها وجود دارد که به بررسی آن‌ها می‌پردازیم. سند حمل مرکبات فقط برای افراد زیر نظر سازمان فیتا صادر می‌شود اما بارنامه سراسری زیر نظر ارگان خاصی فعالیت نمی‌کند.در حمل سراسری حتما باید یک وجه حمل و نقل از طریق دریا باشد.

همچنین در حمل مرکبات امکان تحویل کانتینر در مقصد فراهم نیست و باید در مبدا تحویل داده شود اما در بارنامه سراسری امکان تحویل کانتینر در مقصد فراهم است 

بارنامه الکترونیکی

بارنامه‌های الکترونیکی نمونه‌های پیشرفته و مدرن بارنامه‌های کاغذی می‌باشند. در بارنامه الکترونیکی از طرف راهداری و حمل ‌و نقل جاده‌ای برای شرکت‌های حمل و نقل کالا کد رهگیری صادر می‌شود که از سوی پلیس و سایر اداره‌های نظارتی قابل پیگیری است. قوانین و مقررات بارنامه‌های الکترونیکی برای بارنامه‌های کاغذی نیز یکسان است. صدور بارنامه فرآورده های نفتی در سرعت سیر جنوب در کمترین زمان ممکن انجام شده و در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

پلیس راهی

در بارنامه‌های پلیس راهی افراد از درج اطلاعات دقیق مالی برای فرار از مالیات‌ها خودداری می‌کنند. همچنین اطلاعات غیرواقعی نیز در این نوع بارنامه ثبت می‌شود برای مثال مسافت و هزینه کرایه حمل و نقل کمتر از چیزی که هست در بارنامه ثبت می‌شود 

رسید پست

بارنامه رسید پستی یک کد 10 تا 20 رقمی است که برای بسته‌هایی صادر می‌شوند که توسط شرکت پست حمل و نقل و ارسال می‌شود. با داشتن این کد گیرنده محصول می‌تواند از شرایط دقیق بسته خود اطلاعات داشته باشد.

سامانه بارنامه

پس از الکترونیکی شدن تعداد زیادی از بارنامه‌ها ، نیاز افراد به سامانه‌ای آنلاین برای پیگیری و ثبت افزایش یافت. با راه‌اندازی این سامانه، همه اطلاعات مرتبط به ناوگان، راننده و بارها به صورت یکجا و با کنترل بارنامه الکترونیکی قابل شکار و رصد است.

در صورتی که احتیاج به بارنامه‌های الکترونیکی داشته باشید، می‌توانید به شیوه‌ی حضوری یا آنلاین به سایت‌های صادرکننده سر بزنید و بارنامه‌های معتبر الکترونیکی را دریافت کنید. شرکت سرعت سیر جنوب به شکل دقیق برای شما بارنامه‌های معتبر الکترونیکی را صادر می‌کند.

درباره سامانه و قوانین بارنامه چه میدانید؟

قوانین بارنامه

از آن جایی که بارنامه یک قرارداد بین شرکت‌های حمل و نقل و طرفین می‌باشد باید توقع داشت که قراردادهایی در بین آن‌ها وجود داشته باشد.

 

قوانین بارنامه برای فرستنده و گیرنده

  • اعلام دقیق آدرس‌ها و مشخصات دقیق تخلیه و بارگیری آن‌ها در بارنامه
  • پرداخت تمام و کمال بارنامه
  • وقت شناس بودن برای تخلیه و بارگیری

قوانین بارنامه برای شرکت حمل و نقل

  • تنظیم دقیق و درست بارنامه و ثبت آن
  • بیمه کردن بارنامه‌ها
  • گرفتن پروانه و مجوز عبور

قوانین بارنامه برای راننده

  • حضور به موقع برای بارگیری
  • حضور به موقع جهت تخلیه بار
  • حفظ و نگهداری از بار و تحویل کامل آن
  • نگهداری بارنامه جهت داشتن مجوز برای رفت و آمد

سخن پایانی

در این مقاله به چیستی بارنامه و انواع آن و همچنین قوانین اشاره کرده‌ایم. بارنامه‌ها گزینه‌ای مهم برای حمل‌ونقل کالاها هستند و از سرقت و تخریب دارایی شما جلوگیری می‌کند. پس داشتن بارنامه اصولی و قانونی برای حمل و نقل صحیح کالا به شما کمک می‌کند. سیر و سفر جنوب انجام خدمات بارنامه زمینی را به بهترین و کاملا مطمئن‌ترین شکل ممکن انجام می‌دهد، با ما در ارتباط باشید.

 
  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.